Dobar dan, možete li mi objasniti što je inverzija saharoze i bi li produkti te reakcije trebali zaokretati polariziranu svijetlost nadesno ili nalijevo i zašto. Hvala!!!

Ime i prezime: Vedran Barbarić

 


Saharoza je disaharid; njezina je molekula sastavljena od glukoze i fruktoze. Vodena otopina saharoze zakreće ravninu linearno polarizirane svjetlosti udesno. Dodamo li vodenoj otopini saharoze neku kiselinu, npr. klorovodičnu, saharoza će hidrolizirati u svoje sastavne dijelove, glukozu i fruktozu. Glukoza zakreće ravninu polarizirane svjetlosti također udesno, kao i saharoza, dok fruktoza zakreće ulijevo, s time da fruktoza zakreće puno jače nego glukoza, pa je ukupno zakretanje smjese glukoze i fruktoze ulijevo. Zato se smjesa glukoze i fruktoze, nastala hidrolizom saharoze, zove invertni šećer.

Otopimo li u vodi točno odvaganu masu saharoze i dodamo li tome točno određenu količinu kiseline, možemo polarimetrom mjeriti kako se mijenja kut zakretanja ravnine polarizirane svjetlosti u ovisnosti o vremenu, a obradom tako prikupljenih podataka možemo izračunati konstantu brzine hidrolize saharoze. Na tome se temelji vježba koja se izvodi na praktikumu iz fizikalne kemije na Farmaceutsko-biokemijskom fakultetu (za detalje vidi M. Gabričević: Kemijska kinetika, Praktikum iz fizikalne kemije, interna skripta za studente farmacije i medicinske biokemije, Zagreb 1998., str. 18-23). Tu sam vježbu prikazao u sklopu radionice naslovljene "Polarimetrija u nastavi kemije" održane 18. veljače 2008. u zagrebačkoj V. gimnaziji. Svojedobno sam o tome krenuo pisati članak za Prirodu, ali nikako ne nalazim vremena da ga dovršim. Valjda će i to jednom doći na red.

Vježba bi se načelno mogla i modificirati tako da se promatra utjecaj temperature na brzinu kemijske reakcije, što bi bila zgodna tema za jedan samostalni učenički rad. Pozdrav,

Odgovorio: Tomislav Portada   tportad@irb.hr

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija