1. neki dan me profesorica prozvala pred ploču da riješim zadatak.......zadatak je glasio: riješi i izjednači jednadžbu MgO + H3PO4 -->______ + _________ meni to još uvijek nije jasno, a danas pišem test. možete li mi odgovoriti na to pitanje što prije i objasniti kako ste došli do rješenja. 2. Na koji sve način može nastati sol i voda? jedan od odgovora je neutralizacijom, ali ima još nešto što ima veze s nemetalima i metalima.... 3. može li se neki pokus (npr. dobivanje i dokazivanje ugljikovog dioksida) objasniti bez izvođenja pokusa? u našu školu je došla nova profesorica koja nam je objasnila da neće raditi nijedan pokus iz udžbenika gdje piše nagrizajuće, opasno po život, zapaljivo itd. u udžbeniku je jako puno tih pokusa s upozorenjima, a oni koji nemaju ta upozorenja su npr. vrenje alkohola. to mene ne zanima i to vjerojatno neće biti u testu. bivša profesorica je čak radila pokus sa sumpornom kiselinom što je veoma opasno. 4. u koju svrhu možemo upotrijebiti ugljikov dioksid? 5. možete li mi objasniti izračunavanje masenog udjela nekog elementa? molila bih da mi u roku od tjedan dana odgovorite na pitanje......unaprijed hvala

Ime i prezime: Gabriela G.

 


1. Iako je ponekad teško predvidjeti produkte neke reakcije, očekivani odgovor ovdje ne bi trebalo biti teško predvidjeti. Riječ je o reakciji oksida zemnoalkalijskog metala i kiseline. Produkt bi, uzevši to u obzir, trebao biti sol i voda. Dakle:

3 MgO + 2 H3PO4 -> Mg3(PO4)2 + 3 H2O.

2. Neutralizacijom i reakcijom oksida metala i kiseline.

3. Može, ali... Pokus je u kemiji početak i svršetak, pokus postavlja pitanje i daje odgovor. Objašnjavanje pokusa nema smisla ako učenik nema priliku vidjeti isti, ako ništa drugo, a ono bar u obliku video-snimke (ukoliko je riječ o pokusu koji je izuzetno opasan, skup i sl.). Smatram da je profesorica pogriješila, jer pokusi navedeni u udžbenicima su redovito jednostavni, nezahtjevni za izvođenje, relativno jeftini i (u usporedbi s mnogim drugim pokusima koji se izvode u kemiji), relativno bezopasni. Pokus je opasan onoliko koliko je nesposoban izvođač. Uz vještog izvođača koji se umije adekvatno zaštititi u radu, pokus postaje s jedne strane gotovo bezopasan, a s druge strane moćno oruđe na trnovitom putu do spoznaje u kemiji.

4. Što reći nego - sjeti se tog pitanja kad sljedeći put otvoriš bocu kakvog gaziranog pića. Dalje, ugljikov dioksid ne gori i ne podržava gorenje, te se koristi u vatrogasnim aparatima. Ugljikov dioksid generiran u tijestu, bilo iz kvasca ili iz sode bikarbone, koristi se za dizanje tijesta. Biljke ga koriste u procesu fotosinteze - povećavanje koncentracije ugljikova dioksida npr. u staklenicima ubija nametnike, a može se koristiti i za ubijanje npr. moljaca. Važan je u kemijskoj industriji u raznim sintetskim postupcima. Poznati su plinski laseri u kojima se koristi ugljikov dioksid. Kao tekućina (pod pritiskom) nalazi primjenu u kemijskim čistionicama (zamjena za organska otapala), preradi kave (ekstrakcija kofeina), rashladnim uređajima (kao zamjena za razne druge spojeve, uključujući i freone) i u procesu izvlačenja nafte iz podzemnih ležišta, gdje se miješa sa sirovom naftom znatno joj smanjujući viskoznost (dakle, olakšava izlazak nafte kroz cijevi na površinu), a ujedno i povećava pritisak. Kruti ugljikov dioksid koristi se također za hlađenje, pod nazivom "suhi led".

5. Pretpostavljam da te zanima računanje masenog udjela nekog elementa u zadanom spoju. Označimo li maseni udio elementa X u nekom spoju s w(X), a broj atoma elementa X u molekuli ili formulskoj jedinki zadanog spoja s N(X), formula će biti vrlo jednostavna:

w(X) = N(X) * Ar(X) / Mr(spoj).

Pozdrav,

Odgovorio: Filip Topić   ftopic@chem.pmf.hr

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija