Bok, trenutno se spremam za ispit iz kemije u 1.razredu gimnazije i dio gradiva kojeg ne razumijem su rezonantne strukture tj. hibridi, znači obrađujemo kovalentnu vezu. Zanima me: Mogu li se sve molekule napisati kao rezonantne strukture? Ako neku molekulu možemo napisati kao rezonantnu strukturu kako znamo u kojem se obliku ona zapravo u prirodi nalazi, u nekoj najstabilnijoj/idealnijoj od tih struktura? Ono što me također muči je to što ne razumijem treba li se pridržavati pravila u smislu da želimo zadovoljiti oktete i dublete, jer kada smo pisali na nastavi rezonantne strukture SO3 nismo se toga pridržavali i često se imalo previše ili premalo elektrona oko sva 4 elementa( znam da S je element koji odstupa od pravila okteta ali ovo se ponavljalo i u drugim primjerima recimo crtali smo i N s 6 točkica(elektrona) oko sebe iako je u 15 skupini pa je peterovalentan- bio je u molekuli-HNO3...)...Uglavnom ne znam jesu li ovo tek pogreške ili ključni djelovi gradiva koje nisam usvojila, voljela bih ako biste mi mogli malo pobliže objasniti cijelu tu lekciju s tim ključnim stvarima, možda primjerima... Puno puno hvala:)

Ime i prezime: masa jakominic masa.jakominic@gmail.com

 


Na vrlo slično pitanje vrlo sam nedavno odgovorio ovdje te dodao poveznice do više starijih odgovora slične tematike. Ovdje ću stoga dati samo kratke i konkretne odgovore na postavljena pitanja.

1. Svaku molekulu ili višeatomni ion možemo prikazati pomoću više Lewisovih struktura (uz uvjet da dopustimo i cijepanje pojedinih veza). To ne znači nužno da su sve te strukture stvarno i zastupljene tj. da imaju značajan doprinos ukupnoj strukturi čestice. Kod dobrog dijela molekula Lewisova formula do koje dolazimo primjenom pravilâ najbolji je mogući prikaz strukture te molekule za tu teorijsku razinu. Kod manjeg dijela više od jedne strukture bit će jednako relevantno i tada se govori o rezonancijskom hibridu, a razmjerno rijetko se dogodi da primjena tih pravila vodi do modela koji nije u skladu s eksperimentima.

2. Do stvarne elektronske strukture molekule možemo doći spektroskopskim mjerenjima, a u novije vrijeme i difrakcijskim metodama, te kvantno-mehaničkim računom. Običajno se kombiniraju teorijski i eksperimentalni pristup jer njihova usklađenost potvrđuje da imamo dobar model, dok nesklad upućuje da treba provjeriti mjerenja ili teoriju.
Difrakcijske metode primjenjuju se na kristalnim uzorcima i mogu dati prostornu distribuciju elektronske gustoće, iz koje se onda može procjenjivati i elektronska struktura molekule, tipično uz pomoć kvantno-mehaničkog računa.
Spektroskopske metode mogu dati informaciju o energijama veza i simetriji molekula, tipično za tekućine ili plinove, iz čega se, opet uz primjenu kvantne mehanike, može doći i do elektronske strukture molekula.
Nije zgorega napomenuti da se elektronska struktura molekule, kao i njezina simetrija, ponešto razlikuju u različitim agregacijskim stanjima.

3. Pravilo dubletâ u principu se ne krši, a u drugoj periodi pravilo oktetâ u principu krši bor. Dušik za školske potrebe to pravilo neće kršiti, kao ni ugljik. Ugljik može imati manjak elektronâ tj. samo šest njih, ali kao karben, u kojemu je ugljik dvovalentan i ima jedan nevezni elektronski par. Koliko mi je poznato, karbeni se u srednjoj školi ne spominju. Slično radi i dušik, kao nitren, ali ni to nije predmet srednjoškolske nastave.
Općenito, što se tiče usvajanja gradiva, uputno je krenuti striktno s primjerima gdje su pravila oktetâ i dubletâ ispoštovana i držati ih se dok se ne dođe do toga da crtanje Lewisovih struktura bude rutinsko. Tek se onda mogu uvoditi nadogradnje poput iznimki od pravila oktetâ ili molekulske geometrije preko modela VSEPR.

Izvjesno je da ti ovaj sažeti odgovor neće riješiti sve nedoumice, ali stariji odgovori, osobito oni koji se bave konkretnim primjerima, već bi mogli. Pored nekoliko direktno spomenutih, dosta ih se može naći u arhivi, i to tako da u tražilicu upišeš "lewis".

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   icvrtila@chem.pmf.hr

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija