Od neke farmaceutski aktivne tvari koja je mala organska molekula napravljena je otopina. 50 mg spoja se potpuno otopilo u 2 mL otapala. Da bi se spoj potpuno otopio, smjesa se morala zagrijati do temperature vrenja otapala. Kada se pokušalo provesti uvećanje, otopljeno je 300 mg spoja, ali nije trebalo 6 puta više otapala (12 mL), nego je bilo dovoljno 7 mL da se sve otopi. Koji su sve mogući teorijski razlozi zašto količina potrebnog otapala ne raste proporcionalno s količinom tvari koju treba otopiti? Sva aparatura u oba eksperimenta bila je ista. I možete li mi navesti neki udžbenik ili tekst gdje je objašnjeno zašto se neke veličine kod uvećanja nekog postupka ne ponašaju proporcionalno? Hvala, lp

Ime i prezime: Daria Missoni dari00miss@gmail.com

 


Prije nego se upustimo u teorijske razloge, predložio bih dva-tri posve praktična. Prvo što mi pada na pamet je da je onih 2 mL bilo više nego dovoljno tj. da je topljivost te tvari u tom otapalu zapravo veća od 50 mg u 2 mL. U paketu s tom mogućnošću ide i brzina otapanja, koja najčešće nije trenutna, nego treba neko vrijeme miješati smjesu otapala i topljive tvari. Miješanje je teže kad imamo dva mililitra, nego kad ih je desetak, tako da se može dogoditi da se tvar naprosto sporije otapa, zbog čega nestrpljiviji eksperimentatori (u koje se mogu i sâm ubrojiti) dodaju previše otapala ili previše zagriju smjesu.
Druga mogućnost je da je dio otapala u prvom eksperimentu ispario. Dva mililitra su malen volumen i ako se otapalo grijalo do vrenja, izvjesno je da ga na kraju pokusa više nije bilo dva mililitra. Nadalje, kako brzinu isparavanja određuju temperatura i površina s koje tekućina isparava, a ne ukupan volumen, ista apsolutna količina isparene tvari bit će relativno veća na manjem volumenu, što znači i manje relativno smanjenje volumena na većem uzorku.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   icvrtila@chem.pmf.hr

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija