Dobar dan, imam mali upit. Trenutno radim konceptualnu mapu i htjela bih vas pitati mogu li uz pojam molarna masa povezati sljedeće pojmove: masa tvari (putem n=m/M), molarni volumen (putem Vm=M/gustoća), mol ?, Ar, Mr, masa jednog atoma, standarni uvjeti (budući da se za sva mjerenja koriste s.u.), Avogadrov broj i konstanta? Te uvdjeli; maseni, brojevni i volumni. Oprostite ako ovo pitanje nije standarno za ovu stranicu, prvi je put koristim i malo sam zbunjena radeći ovu mapu. Bila bi puno zahvalna na odgovoru i hvala unaprijed. Ako pitanje nije prikladno u ikakvom smislu samo ga ignorirajte

Ime i prezime: Ljubica knez ljubicakknez@gmail.com

 


Neprikladnima bih nazvao ona pitanja koja nisu razumljiva ili nemaju veze s kemijom. U tom svjetlu, ovo je pitanje u redu, a k tomu dođe i kao osvježenje od dosta repetitivnih zadataka.

Molarna masa je direktno povezana s pojmovima mase i množine, iz kojih se računa. Preko njih je povezana s Avogadrovom konstantom, unificiranom atomskom jedinicom mase, molarnim volumenom, gustoćom, zatim s množinskim (brojevnim) i masenim udjelima te omjerima, kao i s još toga. Standardni uvjeti (odnosno tlak i temperatura neovisno o tomu kakvi su) su relevantni za volumene, za masu i množinu nisu. Masa jednog atoma se može izvesti iz molarne mase tako da je isto povezana.

To je što se tiče samog postojanja veza. Očito, ima ih puno. No, bitno je i kakve su te veze. Ako samo crtamo pojmove pa ih povezujemo crtama, bojim se da će ispasti dosta nekorisna i nepregledna mreža linija. Ako se potrudimo povući samo neposredne veze te ih definirati najbolje pomoću matematičkih formula te pokoje definicije, onda ćemo već imati nešto kroza što se može i navigirati, odnosno nešto što može pomoći učenju. U moje školske dane to nisu bile mentalne ili kakve već mape, nego šalabahteri i bili su strogo zabranjeni. No, te zabrane nisu djecu sprečavale da ih prave, a mnogi su otkrili i da, nakon što naprave zbilja dobar šalabahter, zapravo više i ne trebaju šalabahter jer su radeći ga naučili to gradivo.

U tom svjetlu, možda bi najbolja strategija izrade konjceptualne mape bila izrada šalabahtera, dakle nečega što bi bilo od koristi na ispitu (kad samo nastavnik ne bi pazio da se ne prepisuje) i što, budući da mora biti sakriveno, mora imati optimalnu organizaciju: sve bitno na što manje prostora i što jednostavnije.

Nadam se da će odgovor biti makar i od male koristi. Ako neće, samo ga ignorirajte.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   icvrtila@chem.pmf.hr

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija