Mozete li mi uraditi i objasniti sledeci zadatak: Ukoliko se koncentracija O2 smanji 4 puta, kako treba promeniti koncentraciju CO u sistemu: 2CO(g)+O2(g)>2CO2(g) da brzina reakcije ostane nepromenjena? Unapred zahvalan

Ime i prezime: Milorad Radonjic miloradradonjic00@gmail.com

 


Ono što su si autori zadatka zamislili je da se kao redovi reakcije s obzirom na reaktante uzmu njihovi stehiometrijski koeficijenti. Tako bi to ukupno bila reakcija trećeg reda. S obzirom na kisik bila bi prvog reda, a s obzirom na ugljikov monoksid drugog reda. To bi značilo da je brzina reakcije proporcionalna koncentraciji kisika i kvadratu koncentracije ugljikovog monoksida. A to bi onda značilo da će četverostruko smanjenje koncentracije kisika brzinu reakcije smanjiti četiri puta, tako da bi tu brzinu sad trebalo učetverostručiti da se vrati na prethodnu razinu. Ako to izvodimo preko koncentracije ugljikovog monoksida, onda ju trebamo uvećati za korijen iz četiri, budući da se brzina mijenja s kvadratom koncentracije. To bi, konačno, značilo da koncentraciju ugljikovog monoksida treba udvostručiti.

Riješivši zadatak, možemo se pozabaviti idućim pitanjem, a to je kako je njegov sastavljač na fakultetu dobio prolaznu ocjenu iz fizikalne kemije. Zaslužio ju, naime, nije.
Kemijske reakcije čiji se red može iščitati iz jednadžbe iznimke su, a ne pravilo. Osobito to vrijedi u reakcijama u plinskoj fazi, koje znadu prolaziti kroz zbilja svakakve mehanizme, neki od kojih nisu ni danas posve riješeni. To vrijedi i za oksidaciju ugljikovog monoksida koja, koliko god jednostavno djelovala, spada u skroz pristojno komplicirane reakcije. Na nju, naime, utječe skoro svaka prisutna površina, a voda ju toliko ubrzava da se "suhi" mehanizam uopće ne može proučavati ako vode ima makar i u tragovima (ppm-ovski udjeli su već puno previše). Zajedno s brzinom, uvjeti mijenjaju i mehanizam reakcije, ali mogu reći da se nigdje u literaturi koju sam pogledao ne spominje da bi reakcija bila drugog reda s obzirom na ugljikov monoksid. Drugim riječima, zadatak prilično sigurno ne valja.

Ne bi bilo zgorega, kad bi se profesori držali onih reakcija, koje se "lijepo" ponašaju, namjesto da učenicima podvaljuju ovakove izmišljotine.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija