Pozdrav! U skoli smo radili pokus vezan uz neutralizaciju. U satno stakalce nalijali smo kiselinu H2SO4 i dodali metilorange. Otopina je poprimila crvenu boju. Zatim smo u otopinu dodavali luzinu(pretpostavljam da je bila NaOH) tako dugo dok otopina nije promjenila boju u narancastu tj.dok se nije neutralizirala. Koji bi bio zakljucak za ovu vjezbu? Ps. Trebalo bi mi do sutra Hvala, lp

Ime i prezime: Ivana Purić ivan.puric@gmail.com

 


S obzirom na zadani rok i činjenicu da je danas 30. travnja (da, bilo bi mi draže da su kreatori stranice omogućili da se vidi i kad je pitanje postavljeno, i kad je odgovoreno), očito ću se baviti pitanjem, a ne odgovorom. Razlog je u prvom redu ponavljanje gradiva.

Naime, dosta loše reagiramo na zadane rokove, možda jer nas to podsjeća na vlastite školske ili studentske dane, a možda jer volontiramo pa nam se ne čini pristojnim da nam se još i određuje dokad najkasnije moramo pomoći. Naravno, ako ti imaš nekakav rok, odgovor ti kasnije neće ništa značiti. No, to samo znači da moraš djelovati dovoljno prije tog roka. Koliko prije, ovisi o pitanju i tomu koliko vremena uopće imaš na raspolaganju.

Drugi problem, ponešto kompleksnije naravi, to je što nas tražiš gotov zaključak eksperimenta. To je manje-više priznanje da nemaš pojma što se u njemu zbivalo (u suprotnom bi valjda napisala nekakve vlastite ideje i pitala ima li to kakvog smisla). A to pak znači da ti treba puno više od zaključka. U tu svrhu možeš zaviriti npr. ovdje (doduše, tekst je uglavnom o kemijskim jednadžbama), a malo više u vlastiti udžbenik kemije.

Taj se problem pak izravno nadovezuje na narav samog zahtjeva, da se iz pokusa nešto zaključi. Barem meni, barem u školske dane, često se činilo da ti zaključci moraju biti ogromni sastavci u kojima bi se naširoko opisalo sve bitno u pokusu. Kasnije sam naučio da je istina dijametralno suprotna: zaključak mora ukratko i na općenit način prikazati što se i zašto dogodilo. Ponekad je za to dovoljna i jedna rečenica. Pod uvjetom da to znade i tvoj nastavnik kemije, sve što si trebala napisati je da je metiloranž u kiselim otopinama crven, a u neutralnima narančast te da kiseline reagiraju s lužinama, pri čemu otopine postaju neutralne, što se vidi na boji indikatora.
Bilo bi ljepše da je pokus uključivao i dodatak suviška lužine, jer bi onda otopina postala lužnata, a indikator žut. Tada bi se moglo reći i da indikator postoji u dva oblika, žutom u lužnatom i crvenom u kiselom, te da je narančasta boja prisutna onda kada ima približno jednako mnogo jednog i drugog oblika.

Da ponovim, jer će ti isti pristup trebati i za idući pokus: zaključak treba jednostavno opisati što se i zašto dogodilo. Često će to biti gotovo smiješne tvrdnje poput: "Uspješno smo pripravili toliko i toliko tog i tog spoja." ili "Vrelište vode iznosi toliko i toliko °C, a etanola toliko i toliko °C." Svi ostali detalji spadaju u poglavlja poput uvoda, opažanjâ ili rezultatâ i rasprave. Organizacija se može razlikovati, ali principi bi trebali biti isti.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija