Mozete li mi molim vas objasniti ulogu membrane u galvanskom clanku. Sto se dogada s otopinama i ionima u njima? Kakva je to membrana koja ih dijeli, za sto je nepropusna?

Ime i prezime: Marta Prpic prpicmarta1@gmail.com

 


Svrha membrane je da se odvoje katodni i anodni prostor, odnosno da se spriječi direktna reakcija oksidansa i reducensa. U klasičnom školskom primjeru, kad imaš cinkovu anodu uronjenu u otopinu neke cinkove soli i bakrenu katodu uronjenu u otopinu neke bakrove(II) soli, miješanje dvaju elektrolita dovelo bi do toga da se bakrovi ioni izluče na cinkovoj anodi iz koje bi onda izašlo nešto cinkovih iona, a od struje ne bi bilo ništa. Povežu li se pak dva polučlanka preko polupropusne membrane (takve da kroz nju mogu samo anioni) ili elektrolitskog mosta (koji je krcat ionima koji ne sudjeluju u reakcijama galvanskog članka), onda od direktne reakcije neće biti ništa. No, kad se elektrode spoje još i žicom, njome će poteći struja elektronâ jer će se sad na bakrenoj katodi reducirati bakrovi kationi u elementarni bakar, dok će se cinkova anoda istovremeno oksidirati u cinkove katione. Paralelno s tim, kroz membranu će polako ići anioni iz katodnog prostora u anodni, da se kompenzira manjak negativnog naboja uslijed oksidacije cinka.
Što se materijala membrane tiče, ima ih svakakvih. Polimeri krcati pozitivno nabijenim skupinama tipičan su primjer nečega što će vjerojatno propuštati anione, a katione baš i ne. Što je sve dostupno u prodaji, ne znam, ali mogu potražiti ako te zanima. Elektrolitski most je pak otopina soli u gelu, obično agaroznom. Gel sprečava mobilnost ionâ, tako da je kroza nj teško proći, ali bez problema izjednačava naboj, budući da za svaki anion koji izađe na jednom kraju s druge strane može ući novi. Na taj način anioni ne moraju prolaziti kroz cijeli most, a naboj se opet uredno izjednačava.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija