Pozdrav, molio bih vas za preporuku literature za srednjoškolska natjecanja u kemiji (2. sam razred gimnazije, ali mi je potrebnije ono iz prošlih razreda da nadopunim rupe u znanju). Volio bih znati otkuda bih mogao naučiti svojstva elemenata, odnosno spojeva koji se pojavljuju u zadacima. Npr. na prošlom natjecanju (2016./2017.) je ovako glasio dio 1 od zadataka:...Nakon prvog (a) eksperimenta, učenici su iskazali čuđenje riječima: Ovo je neki čudan slučaj vrenja bez zagrijavanja?. Drugi (b) eksperiment popratili su komentarom: „Ide crveno-smeđi dim“..., zatim su navedene tvari korištene u eksperimentima (olovljev (II) acetat, fenolftalein, kalijev jodid, barijev nitrat i kalijev sulfat, sumporna i koncentrirana dušična kiselina, otopina nepoznatog hidroksida, bakar i magnezij) od kojih treba na crtu staviti jednu da se prikaže reakcija (a) i napisati produkt (_____+H2SO4->_____) itd. za svaki eksperiment. Primjetio sam da na svim razinama bude barem jedan ovakav zadatak, no unatoč tome profesori nas ne pripremaju za ovo, a u udžbenicima su samo osnovna svojstva i reakcije (boja plamena alkalijskih metala, adicija i supstitucija, vrelišta ugljikovodika, oksidacija i redukcija itd. - dakle ne sadrže što se događa reagiranjem, poput "crveno-smeđeg dima" u reakciji sa Cu, "sirastog plavog taloga" i rijetko su prikazane i opisane reakcije). Unaprijed zahvaljujem.

Ime i prezime: Robert C. rcvjetinovi@gmail.com

 


U one dane dok sam išao na natjecanja, udžbenici su bili nešto deblji, a postojale su i zbirke dodatnih zadataka, namijenjene zainteresiranijim učenicima. Sve te knjige postoje i danas, samo ih treba naći. Prvo je mjesto, pretpostavljam, kabinet nastavnika kemije. Tamo bi trebalo biti prisutno više knjiga, negoli što zahtijeva školski program, ili se barem nadam da s njima nisu hrpimice napravili isto što i s "opasnim" kemikalijama prije desetak godina. Alternativan pristup je tražiti te knjige samostalno i onda gledati što ima u njima paralelno s učenjem onoga što je u službenim udžbenicima. Po buvljacima bi se trebalo moći naći starih knjiga iz kemije, s tim da za to treba dosta strpljenja i truda, a nisu na odmet ni antikvarijati. Također, nije nemoguće da poznaješ nekoga od 30-40 godina, tko nije pobacao svoje školske knjige u smeće, ili u vatru. Od konkretnih knjiga padaju mi na pamet dvije zbirke zadataka, jedna za osnovnu, a druga za srednju školu, čijih se konkretnih naslova i autora ne mogu sjetiti (osim da je ona osmoškolska ljubičastih korica). Pored toga, nikako ne bih preskočio Sikiričinu Stehiometriju te Zbirku zadataka iz kemije Nikole Kallaya, Ilde Planinić i Tomislava Cvitaša. Pokušati učiti za natjecanja iz fakultetskih udžbenika možda je malo previše, premda se i to može (pogotovo ako ciljaš na državna natjecanja ili olimpijade), i tu može poslužiti bilo kakva opća kemija. Također, pokoja se informacija može pokupiti i iz leksikonâ kemijskih elemenata (barem dva su tiskana još prije poldrug desetljeća).

Inače, nisam siguran koliko je smisleno postavljati zadatke koji traže znanja koja program nastave kemije ne predviđa. S jedne strane, tako dolazimo do tvog pitanja. S druge strane, smisao natjecanjâ i jest u nadilaženju gradiva i tu bi u prvom redu trebali pomoći nastavnici, i to kroz dodatnu nastavu kemije. Ako toga u tvojoj školi nema, onda si po svoj (ne)prilici osuđen na samostalan rad, kroz knjige koje sam prije spomenuo.

I da ne zaboravim, već neko vrijeme na E-školi je dostupan i E-udžbenik kemije za osnovne škole. Djelo ima svojih mana, ali isto tako nudi i ponešto informacija kojih vjerojatno više nema u redovnoj nastavi.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija