Napisi jednadzbu gorenja propina na sva tri nacina,s dovoljno kisika,bez dovoljno kisika i bez kisika (piroliza).

Ime i prezime: Nea Stipkovic nea.stipkovic@gmail.com

 


Kako se čini, osmoškolski nastavnici nikad neće prestati maltretirati djecu s nepotpunim izgaranjima. Prije nego što klikneš ovdje, gdje je napisano sve bitno (kao i dosta nebitnog) o gorenju ugljikovodikâ, reći ću ukratko da se prva jednadžba piše lako, druga teško, a treća nikako. Naime, kad ima dovoljno kisika, nastanu samo voda i ugljikov dioksid. Kad ga ima malo, ishod ovisi o tomu koliko ga malo ima, ali može se očekivati da će, pored spomenutih, nastajati i ugljikov monoksid, (poli)aromatski ugljikovodici i čađa. Kad ga nema uopće, dobit ćemo (poli)aromatske ugljikovodike, čađu i možebit vodik. Prijelazi su postupni, a k tomu su bitni i temperatura i tlak pri kojima se reakcije zbivaju. No, čak i kad bi netko naveo sve reakcijske uvjete, iz toga opet ne bi bilo moguće pogoditi što se događa, a da se prije toga nije provelo barem nekoliko mjeseci u aktivnom istraživačkom radu na tom području (koje je i dalje aktivno, ako je suditi po tomu da najnoviji radovi na tu temu nisu stariji od nekoliko godina).
Sve u svemu, ovakova su pitanja malen, ali nezanemariv dio razloga zašto učenici masovno zamrze kemiju čim se s njom susretnu u školi.
Ako imaš volje i vremena, molio bih te (ili bilo koga tko ovo čita) da nam proslijediš primjere nepotpunog izgaranja koji su obrađeni na nastavi. Naime, nešto mi govori da se zapravo radi o šablonskim zadacima, gdje princip prikazan na jednom primjeru treba samo primijeniti na ostale (mogu si zamisliti npr. da se očekuje da za nepotpuno izgaranje produkti budu ugljikov monoksid i voda, a za pirolizu vodik i ugljik).

Pozdrav,

P.S. Za slučaj da netko primijeti da puno kritiziram, a ne dajem nikakovih prijedloga kako stanje unaprijediti, stava sam da nastava kemije mora biti primarno eksperimentalna, a teorija mora proizlaziti iz onoga što se radi, najbolje tako da ispadne da nema boljeg načina da se opiše ono što se događa. Ako neka zakonitost koja se uči u školi nije demonstrabilna, treba dobro porazmisliti zašto se uopće o njoj uči.

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija