Zdravo, imam automobil koji je je star 17 godina no još uvijek mehanika radi besprijkorno, a kako su sada velike vrućine a vozim se dinamično, zna mi ponekad zakuhati rashladna tekućina. Ono što me zanima je kako povećati vrelište vode u rashladnoj tekućini u kojoj ide antifriz i povećava ga već na 108°C. Može li se to postići dodavanjem soli ili šećera? i što je ev. bolje od tog dvoje?

Ime i prezime: Josip Vukuši josip2josip@yahoo.com

 


Ovo je u prvom redu tehničko, a ne kemijsko pitanje, tako da bi najmudrije bilo ili javiti se uredništvu Majstora, ili provjeriti arhivu časopisa, za slučaj da su o tomu već pisali.
Iz kemijske perspektive mogu tek reći da puno soli znači pojačanu koroziju i vjerojatno nije dobra ideja, iako se morska voda normalno koristi kao rashladno sredstvo za brodske motore. Šećer je potencijalno opasan jer bi kuhanjem pri visokim koncentracijama mogao karamelizirati i polako začepiti uže kanale. Antifriz, bio to glikol ili glicerol, vjerojatno je najbolji izbor od konvencionalnih tvari, ali tu treba paziti na viskoznost i brzinu prijenosa topline, budući da se velika povišenja vrelišta dobiju tek kad u smjesi s vodom dominira antifriz. K tomu, treba imati na umu i to da će pri višim temperaturama motor trpjeti veće deformacije zbog razlika u temperaturi, kao i da se pri porastu temperature od 10 °C sve kemijske promjene dešavaju ugrubo duplo brže, pa tako i korozija (koje uvijek ima).
Sve u svemu, nisam siguran da je ideja s podizanjem temperature motora dobra, ali konačnu riječ radije bih ostavio onima koji se mehanikom bave.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija