Poštovani, molim Vas da mi objasnite teoriju molekulskih orbitala na primjeru heteronuklearnih molekula. Primjerice, ne razumijem zašto je drukčiji red ispunjavanja orbitala kod NO i CO? Znam da je moje pitanje veoma opširno, bila bih zahvalna ukoliko mi objasnite na barem jednom primjeru.

Ime i prezime: Matea Kovač

 


Teško da ću ti objasniti cijelu teoriju. Ne samo jer ju ne znam toliko dobro, već i jer se radi o nečemu što se studira, što će reći da iziskuje sate rada. Kako tvojega, tako i onih koji ti drže nastavu.

Ono čime se mogu pozabaviti jesu zablude, koje se očito počesto kote kad je kvantna kemija u pitanju. Nije istina da se nešto popunjava različitim redom ovisno o elementima. Isto tako, jedina razlika između molekulsko-orbitalnih dijagrama za homo- i heteroatomne molekule je u tomu što su jedni simetrični, a drugi nisu. Naime, elektronegativniji atomi jače drže svoje elektrone, tako da će energije njihovih elektrona biti niže. To znači da ćeš za molekule poput onih kisika ili dušika popunjavati dijagram koji izgleda otprilike ovako, dok će za heteroatomne molekule energijske razine elektronâ elektronegativnijeg elementa biti niže, kao npr. ovdje, za ugljikov monoksid. Opći izgled molekulskih orbitala za dvoatomne molekule elemenata p-bloka, dakle ono što u oba spomenuta slučaja dođe između, općenito je isti: na dnu imaš vezne σ-orbitale, iznad njih po dvije vezne π-orbitale, zatim protuvezne π-orbitale i na vrhu protuvezne σ-orbitale. Popunjavaš ih redom odozdo (neovisno o elementima), tako da na svaku razinu prvo postaviš koliko je moguće nesparenih elektrona, a zatim, ako još nisi rasporedila sve elektrone, svima redom dodaš parove. Kad popuniš najnižu razinu, ideš na višu gdje opet radiš isto i tako dok ne rasporediš sve elektrone iz oba atoma. A nakon toga slijedi analiza onoga što je ispalo.

Pozdrav,

Odgovorio: Ivica Cvrtila   i.cvrtila@rug.nl

<-- Povratak

 

Postavite pitanje iz bilo kojeg područja kemije i
e-škola će osigurati da dobijete odgovor od kompetentnog znanstvenika.

copyright 1999-2000 e_škola_________kemija