Tako da shvatite da redukcije i oksidacije uopce nema.
Redoks reakcije su artefakt. Treba znati kako je taj pojam nastao.
E. G. Stahl je 1703 godine postavio prvu znanstvenu teoriju gorenja
prema kojoj tvar koja gori gubi flogiston. To se moze razumjeti
jer iskustvo kaze da je npr. produkt gorenja drveta pepeo koji je
bez sumnje laksi od drveta koje je gorjelo. Danas znamo da zeljezo
koje hrda reagira s kisikom, ali tu je reakciju moguce protumaciti
flogistonskom teorijom. Zeljezo ---> hrda + flogiston Zeliom li
ponovo dobiti zeljezo iz hrde (rude) trebamo hrdi dovesti flogiston,
odnosno, hrda treba reagirati s tvari bogatom flogistonom, a to
bi recim mogao biti ugljik (koks, drvo, ugljen). Hrda + flogiston(C)
---> zeljezo. Lavoisier je protumacio gorenje kao reakciju s kisikom
pa gornj iopis poprima drugacije tumacenje: zeljezo + kisik --->
hrda (zeljezov oksid) hrda(zeljezov oksid) + ugljik ----> zeljezo
+ ugljikov oksid Lavoisier je uveo pojam oksidacije prema oxygen
(kisik), ono sto stvara kiseline jer je vjerovao da sve kiseline
sadrze kisik (kisik je ceska rijec). Znanost je imanentno nastojanje
da se poopce stvari. Otkricem grade atoma nadena je mogucnost da
se oksidacija protumaci gubitkom elektrona neke vrste. To se prilicno
slaze ako imamo jednostavnu reakciju poput Na ---> Na+ + e- koja
se dogada (mozemo doista tvrditi) u bilo kojoj reakciji elementarnog
natrija. Postoje reakcije koje kemicari intuitivno shvacaju reakcijama
oksidacije (odnosno redukcije) u kojima nije moguce utvrditi je
li neka vrsta dobila ili izgubila elektron. vodika + kisik --->
voda (prikazite si to strukturnim formulama) Ovo prikazuje krhkost
nase znanosti, ali sljedece pokazuje i njenu fleksibilnost: da se
ne bi moralo govoriti o primanju i otpustanju elektrona uveden je
oksidacijski broj! Oksidacijski broj je proizvoljno pripisan naboj
nekom atomu po nizu pravila koja su utemeljenja na elektronegativnosti.
Prema tome oksidacija je povecanje oksidacijskog broja, a redukcija
njegovo smanjenje. Primjena oksidacijskog broja moze biti od velike
pomoci pri izjednacavanju jednadzbi kemijskih promjena, ali nije
nuzna! Svaka jednadzba kemijske reakcije moze se izjednaciti u biti
algebarskom metodom. Zahtijevi nastavnika kako u srednjoj skoli
tako i na fakultetu da se takve jednadzbe rjesavaju imaju za cilj
samo razvijanje sposobnosti misljenja. Detalje o mogucnostima kako
manipulirati i rjesavati redokse mozete dobiti na poseban zahtijev
s datim primjerima.
|